Selecteer een pagina

deelauto

Gebruik maken van een deelauto is binnenkort mogelijk in gemeente Boxtel. Het initiatief vanuit Energie Coöperatie Boxtel, Onze Auto en gemeente Boxtel zorgt ervoor dat inwoners straks samen duurzaam auto kunnen rijden. De start is uitgesteld en komt zodra de maatregelen rondom corona het toelaten. Auto delen doen we samen én verantwoord. Geïnteresseerden kunnen zich alvast aanmelden of meedoen met de buurtscan. Buurtgenoten delen samen een auto en de voordelen Een auto delen is duurzaam: het zorgt voor meer ruimte op straat. Iedere auto vervangt 5-7 gewone auto’s. Het is goed voor het klimaat én het is milieuvriendelijk. Auto delen betekent ook kosten delen. Er wordt betaald naar gebruik, wat in het algemeen erg voordelig is. Daarnaast verbindt auto delen buurtgenoten met elkaar. Zo dragen zij gezamenlijk zorg voor de auto. Hoe werkt auto delen? De auto’s staan altijd op een vaste parkeerplaats. De eerste twee elektrische Renault Zoë’s worden geplaatst naast het gemeentehuis in Boxtel. Het reserveren van een auto gaat makkelijk via de speciaal ontwikkelde app, waarmee de auto ook van slot gaat. Daarnaast geeft de app aan welke auto beschikbaar is en waar deze staat. Ook geeft de app makkelijk inzicht in de kosten die een gebruiker maakt. Een initiatief van Energie Coöperatie Boxtel, Onze Auto en gemeente Boxtel Samen Slim Rijden is een initiatief van Energie Coöperatie Boxtel en gemeente Boxtel. De organisatie ‘Onze Auto’ zorgt voor de auto’s en de nodige ondersteuning. De gemeente Boxtel werkt graag mee aan dit project en neemt onder andere een reeks abonnementen af. Op deze manier wordt auto delen ook mogelijk voor ambtenaren en het college. ‘Dit project biedt kansen om gezamenlijk met inwoners, ambtenaren en het college ook op gebied van mobiliteit iets extra’s bij te dragen aan duurzaamheid in onze gemeente. Als de maatregelen het toe laten, gaan we van start.’ aldus wethouder Peter van de Wiel namens het college. Vul de buurtscan in Voordat het auto delen van start gaat is het mogelijk om mee te doen aan de buurtscan. Er wordt op dit moment onderzoek gedaan door een enthousiaste groep inwoners (ambassadeurs) en OnzeAuto. Zij onderzoeken in welke buurten in Boxtel, Lennisheuvel en Liempde belangstelling is voor auto delen. Bij voldoende interesse worden auto’s geplaatst. Vul de buurtscan in via www.boxtel.samenslimrijden.nl/buurtscan. Word ook ambassadeur Samen Slim Rijden is op zoek naar ambassadeurs. De ambassadeurs zijn het hart van Samen Slim Rijden. Zij overleggen regelmatig met elkaar. Daarnaast denken zij na over hoe het delen van elektrische auto’s verder succesvol uitgebreid kan worden. Inwoners van de gemeente Boxtel die als ambassadeur aan de slag willen kunnen contact opnemen via samenslimrijden@onzeauto.com. Kijk voor meer informatie op www.boxtel.samenslimrijden.nl Voor meer informatie neemt u contact op met het team Communicatie. communicatie@mijngemeentedichtbij.nl / (0411) 65 59 11

24 juni 2020