Verslag BD raad 30 oktober

Partijen maken zich zorgen over plannen voor winkelcentrum

Liever vandaag nog dan morgen. Er moet eindelijk werk gemaakt worden van de opknapbeurt van winkelcentrum Oosterhof. Daartoe deed de Boxtelse gemeenteraad gisteravond een dringende oproep.

Door TON ROOMS

Zelf noemde ze het op voorhand symboolpolitiek. Toch diende Anja van den Einden (PvdA/GroenLinks) haar motie in. Het was een oproep aan alle betrokken partijen om eindelijk werk te maken van de renovatie van winkelcentrum Oosterhof in Boxtel. Een hartenkreet die gisteravond tijdens de behandeling van de begroting voor volgend jaar de sympathie kreeg van de gemeenteraad. ,,Het is zoals mijn collega van INbox het laatst al verwoordde”, aldus Van den Einden, doelend op de uitspraken van Jan de Koning die het winkelcentrum in de huidige staat onlangs een schande voor Boxtel noemde.

Haalbaar plan

Zij kwam dan ook met het voorstel om de wethouder op pad te sturen met een flinke en vooral unanieme steun in de rug. Om met alle partijen zo snel als het kan tot een haalbaar plan te komen voor de renovatie van het winkelcentrum, waarover in Boxtel al tientallen jaren wordt gesproken. Het centrum dateert uit de jaren zeventig en werd in 1985 na een grote brand herbouwd. Daarna is er in feite niets meer aan gebeurd.

Het laatste, concrete plan voor een flinke uitbreiding en renovatie (kosten een kleine 10 miljoen euro) is van zo’n anderhalf jaar geleden. Maar dat vond geen genade in de ogen van de gemeente. Met Van den Einden maken ook andere partijen zich zorgen over de plannenmakerij voor Oosterhof. SP-woordvoerder Dave van de Ven stelde dat er wat meer snelheid betracht moet worden, zoals ook Joep Schalkx (Combinatie’95) dat deed.

Wethouder Eric van den Broek meldde gisteren volop in gesprek te zijn over de renovatie van het Boxtelse winkelcentrum Oosterhof. ,,Misschien is dit daarom wellicht symbolisch”, aldus Van den Einden, ,,maar onderschat aan de andere kant niet de kracht die van een oproep van de raad uitgaat.”

Gebak

Het appel van wethouder Van den Einden, was ook wat betreft Van den Broek ‘recht uit het hart’. ,,Er ligt nu een plan dat financieel wordt doorgerekend. Voor eind dit jaar is er wat mij betreft duidelijkheid. En dan kunnen we ook de omwonenden erbij betrekken. Als het uiteindelijk allemaal lukt, trakteer ik op gebak”, beloofde de wethouder.

oktober 31, 2018