Verslag Brabants Dagblad Mark Buijs

Mark Buijs vertrekt uit Boxtel

Mark Buijs weg uit Boxtel

Mark Buijs (VVD) stapt op als burgemeester van Boxtel om eenzelfde functie te bekleden in Oosterhout. Naar verwachting wordt hij half december beëdigd door de commissaris van de Koning.

Door SJOERD MARCELISSEN en TON ROOMS

Begin dit jaar moest Stefan Huisman het veld ruimen als burgemeester van de Oosterhout. Huisman zou handtastelijk zijn geweest richting vrouwen en zou bovendien een drankprobleem hebben. Hij werd tijdelijk vervangen door Marcel Fränzel, die vorig jaar waarnemend burgemeester was in de gemeente Meierijstad. Nu neemt Buijs het stokje dus over.

De Boxtelse raadsnestor Anja van den Einden (PvdA/GL) is totaal verrast door het vertrek van Buijs. ,,Het was de man op het juiste moment op de juiste plek. In Boxtel dus. Hij heeft ramen en deuren geopend. Zonder hem hadden we niet gestaan waar we nu staan. Een verlies voor onze gemeente. Je weet dat je als gemeente iemand met zo veel energie en daadkracht geen tientallen jaren in huis kunt houden. Maar dat hij nu al, voordat z’n eerste termijn is verstreken, al gaat, vind ik wel snel. En jammer, want er is hier nog genoeg werk te doen.”

Meewerkend Boxtel

Mark Buijs stond in Boxtel mede aan de wieg van ‘meewerkend Boxtel’. De koers die de gemeente in sloeg om burgers meer zeggenschap te geven. Een keuze die de laatste tijd aan kritiek onderhevig is. Vooral omdat het idee wordt gewekt dat inwoners meer te zeggen hebben, maar dat de praktijk is dat dit lang niet in alle gevallen wordt waargemaakt. Ook de ambtelijke fusie met Sint-Michielsgestel tot MijnGemeenteDichtbij was een van zijn wapenfeiten. Buijs zag dat als een opmaat naar definitieve herindeling met Gestel. Opmerkelijk is dat ook die gemeente op zoek moet naar een nieuwe burgemeester. Jan Pommer gaat in 2019 met pensioen.

Buijs werd in 1999 raadslid in de gemeente Heusden, voor de partij Heusden Één. Hij was ook enige tijd wethouder in die gemeente. Op 1 juni 2013 volgde hij Hans van Brummen op als burgemeester van Boxtel.

In Oosterhout blijkt Buis indruk te hebben gemaakt door zijn optreden in Boxtel bij de opvang van vluchtelingen. ,,Iets waarbij hij zijn nek uitstak.” Hetzelfde gold voor de lobby tegen schaliegasboringen in die gemeente. ,,Hij liet duidelijk zien: ik sta voor deze gemeente”, zegt het Oosterhoutse raadslid Willem-Jan van der Zanden (GroenLinks).

Meer recent viel Buijs op door in de Boxtelse gemeenteraad zijn zorgen te uiten over de plaatselijke drugsoverlast.

november 2, 2018