Voorstel PvdAGroenLinks voor uitbreiding afvalproef

Boxtel, 14 september 2017

Geachte heer van Wanrooij,

In een eerder schrijven heeft de fractie PvdA GroenLinks voorgesteld zogeheten kroonringen in te zetten ten behoeve van het ophangen van de plastic zakken met PMD afval.

U het besloten het voorstel niet over te nemen. Toch blijven we nog even volhouden en leggen een nieuw voorstel aan u voor: neem het gebruik van kroonringen mee in de komende proef onder 500 huishoudens in Boxtel-Oost.

In de drie varianten die ter besluitvorming aan de deelnemers wordt voorgelegd zijn er redenen om de kroonringen mee te nemen. Dat betreft het gebruik van de plastic zakken voor het aanbieden van PMD afval. En dat betreft in een andere variant het gebruik van de plastic zakken voor het aanbieden van het restafval.

Er zijn twee redenen om kroonringen in overweging te nemen. Plastic zakken komen op hoogte te hangen: geen wegwaaien, minder bereikbaar voor honden en katten, enzovoorts. En de arbo-reden: het is voor de ophalers gemakkelijker (minder bukken) om de plastic zakken op te pakken.

Om een goede keuze te maken of het zinvol is gebruik te maken van kroonringen lijkt ons de komende proef een uitstekend middel.

Kroonringen zijn ons inziens zo gek nog niet. Zo denken meerdere gemeenten in Nederland waaronder ook enkele gemeenten in onze regio, zodat er inmiddels 200.000 exemplaren zijn uitgezet.

Met vriendelijke groet,

Anja van den Einden