Ware winst sociaal en duurzaam

Woensdag 22 november 2017 – 20.00 uur in het Gemeentehuis van Boxtel

“WARE WINST” met grote sociale en duurzame voordelen

Een paar maanden geleden kwam Christian Felbers boek “Ware Winst” uit. Daarin legt hij uit hoe waarden als transparantie, democratisch handelen, rechtvaardigheid en duurzame ontwikkeling met succes het fundament kunnen vormen voor de economie (zie de info hier) .

Sinds 2010 is er een snel groeiende beweging ontstaan op basis van voorstellen van de politiek wetenschapper Christian Felber. Deze lector aan de Universiteit voor Economie in Wenen ziet dat we opgescheept zitten met een systeem, waarin menselijke waarden worden weggedrukt door financieel-economische waarden. Hij heeft een nieuw model ontwikkeld waar landen, ondernemingen, consumenten en ook gemeenten met een gerust hart voor kunnen kiezen; een goede balans in een zogenaamde Gemene Goed Economie, die werkt voor het algemeen belang.

Er zijn intussen 200 ondersteuningsgroepen en meer dan 400 bedrijven in 20 tal landen, waaronder Nederland, die dat doen en hiervoor kiezen.

In september was Christian Felber in Nederland voor twee lezingen.  Hij ontmoette toen ook vertegenwoordigers van diverse landelijke organisaties zoals De Groene Zaak, MVO Nederland en Milieudefensie. Ook sprak hij met bedrijven die al met de principes van Ware Winst werken of dat van plan zijn. In Boxtel ontving wethouder Eric van den Broek 7 oktober het doorgeefboek “Ware Winst” bij de start van de innovatie route langs bedrijven in het kader van  de Duurzame Week Boxtel.

We halen (het werk van) Felbers “Ware Winst“ naar Boxtel!

Programma in Boxtel

Op 22 november geeft Carel Tielenburg, hogeschooldocent aan de Haagse Hogeschool, een inleiding over Ware Winst en de Gemene Goed Economie. Vanuit de praktijk komt Erik Friedeberg, voorzitter van de coöperatie Manifesto (business coaching & personal accountants) in Amsterdam en Breda, vertellen over hun ervaring met het model. Hierna zal Geert Duijghuisen, inwoner van Boxtel en fabrikant in Den Bosch en Etten-Leur van de ‘meest groene verf van Nederland’ als eerste reageren op de presentaties. Daarna is er debat onder leiding van Anja van den Einden, voorzitter van de fractie PvdA/GroenLinks in de Boxtelse Gemeenteraad. Haar partij nam het initiatief voor deze avond, die vrij toegankelijk is.

Alvast meer weten over Christian Felber en zijn “Ware Winst”?   Zie hier zijn korte TedX in Wenen:  https://www.youtube.com/watch?v=dsO-b0_r-5Y

oktober 11, 2017