Een wooncomplex aan de Oude Rijksweg realiseren, optreden in noodsituaties, handhaven bij overlast:
om goed beleid te kunnen voeren rond arbeidsmigranten is het belangrijk om zicht te hebben op de situatie.
Zo willen de fracties (PvdA-GroenLinks en Combinatie95) onder meer weten hoeveel adresonderzoeken de gemeente het afgelopen jaar heeft uitgevoerd.
citaat: brabantscentum.nl
Aan: College van Burgemeester en Wethouders
Datum: 18-03-2025
Betreft: art 37 vragen: Huisvesting en registratie arbeidsmigranten
Geacht College,
Tijdens de informatieavond van 19 november jl. over arbeidsmigratie werd duidelijk dat
de gemeente Boxtel geen goed zicht heeft op het precieze aantal arbeidsmigranten dat
woonachtig is in onze gemeente. In de beantwoording van de wethouder op de vragen
van PvdA-GroenLinks tijdens het vragenhalfuurtje in de raadsvergadering van 4 februari
jl. bleek tevens dat er geen extra inspanning wordt geleverd vanuit het college om
arbeidsmigranten in te schrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Daarnaast blijkt
uit recente statistieken dat ongeveer de helft van de arbeidsmigranten in Nederland niet
staat ingeschreven in de BRP. Dit is erg zorgelijk, want zonder inschrijving in de BRP is
een arbeidsmigrant extra kwetsbaar en heeft deze bijvoorbeeld geen toegang tot zorg en
sociale voorzieningen. Daarnaast is het voor de gemeente belangrijk om een zo
nauwkeurig mogelijk beeld te hebben van het aantal arbeidsmigranten dat woonachtig is
in haar gemeente. Dit is essentieel om beleid beter af te stemmen op deze doelgroep en
kan in noodsituaties zelfs van levensbelang zijn. Hierover hebben wij de volgende
vragen:
1. Is het voor arbeidsmigranten mogelijk zich permanent (als ingezetene) in te
schrijven in de BRP op het adres van een (toekomstige grootschalige)
huisvestigingslocatie? Zo nee, waarom niet.
2. De Landelijke Aanpak Adreskwaliteit (LAA) maakt het mogelijk voor
arbeidsmigranten om zich op een briefadres in te schrijven. Wat is het
gemeentelijke beleid als een arbeidsmigrant zonder vast woonadres zich wil
laten inschrijven in de BRP? Indien er geen beleid is, gaat u hiervoor beleid
opstellen? Zo ja op welke termijn, zo nee waarom niet?
3. De LAA maakt het doen van een adresonderzoek mogelijk bij twijfel over juiste
registratie bij adressen. Hoeveel adresonderzoeken en huisbezoeken hebben in
de gemeente Boxtel in het afgelopen jaar (2024) plaatsgevonden? En in hoeverre
heeft dit geleid tot een verbetering van de BRP in onze gemeente?
De VNG noemt naar voorbeeld van de gemeente Aalsmeer en de gemeente Peel en
Maas, verschillende mogelijkheden om de registratie van arbeidsmigranten teverbeteren (Samenwerking bij registratie van arbeidsmigranten | VNG). In Aalsmeer
worden bijvoorbeeld gegevens van arbeidsmigranten geautomatiseerd aangeleverd en
hebben zij de mogelijkheid om op een vast tijdstip en met ondersteuning van een tolk
naar het gemeentehuis te gaan. In Peel en Maas vindt registratie op locatie plaats,
waarbij identificatiedocumenten worden gescand en arbeidsmigranten een
informatiemap in hun eigen taal krijgen.
4. Wordt er in de gemeente Boxtel al samengewerkt met belangrijke werkgevers en
huisvesters om de registratie van arbeidsmigranten in de BRP te verbeteren of
gaat het college dit in de nabije toekomst doen? Zo nee, waarom niet?
Een van de belangrijkste speerpunten van het rapport Roemer is de afhankelijkheid van
arbeidsmigranten van hun werkgever te verkleinen en het bewerkstelligen van een
scheiding tussen bed en baan. Echter zien we in de realiteit dat de scheiding tussen
baan en huisvesting vaak niet goed gaat, mede door constructies waarbij bijvoorbeeld
de huisvester een dochterbedrijf is van het uitzendbureau waar de arbeidsmigrant in
dienst is. Daarover hebben wij de volgende vragen:
5. Kunnen arbeidsmigranten accommodaties/kamers in (toekomstige
grootschalige) huisvestiging zelfstandig huren als particulier, of zijn deze
uitsluitend toegankelijk via uitzendbureaus en werkgevers? Welke beperkingen en
voorwaarden gelden hierbij?
6. Wordt er bij het huisvesten van arbeidsmigranten in onze gemeente
huurcontracten opgesteld tussen huurder en verhuurder, of is huisvesting
gekoppeld aan een arbeidsovereenkomst?
7. En in het verlengde daarvan, zal er ook controle zijn of de verhuurder geen
dochterbedrijf is van het uitzendbureau waar de arbeidsmigrant in dienst is, of
dat er geen andere soort juridische relatie bestaat tussen
uitzendbureau/werkgever en verhuurder?
8. Kunnen arbeidsmigranten in de kamers van (grootschalige) huisvestiging blijven
wonen als deze een vast contract krijgen?
Arbeidsmigranten kunnen via het meldpunt goedverhuurdersschapboxtel.nl een klacht
indienen over hun huisvesting. Deze site is echter alleen beschikbaar in het Engels en
het Nederlands en bovendien bevat het erg technisch taalgebruik. Daarnaast benadrukt
het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (VRO) dat het van belang is
dat de informatievoorziening richting de arbeidsmigrant in een voor hen duidelijke en
begrijpelijke taal moet plaatsvinden.
9. Is het college het eens met VRO dat het belangrijk is dat deze informatie in de taal
van de arbeidsmigrant beschikbaar is (Pools, Roemeens, Bulgaars en Oekraïens
bijv.)?10. Naast dit meldpunt, welke maatregelen neemt de gemeente nog meer om
misstanden te voorkomen, zoals gedwongen verhuizingen of intimidatie door
verhuurders?
In het verlengde hiervan, maken wij ons ook zorgen over de informatievoorziening
richting de arbeidsmigrant in onze gemeente. Het rapport-Roemer benadrukt het belang
van het goed en tijdig informeren van arbeidsmigranten. Naar aanleiding hiervan zijn er 5
pilots gestart in Noord-Brabant in de vorm van het opzetten van informatiepunten voor
arbeidsmigranten. Deze informatiepunten informeren arbeidsmigranten over hun
rechten en plichten, ze geven advies en ondersteuning over werken, wonen en leven in
Nederland en tot slot moeten deze informatiepunten bijdrage bij een betere integratie en
participatie van arbeidsmigranten. Daarnaast wordt het belang benadrukt dat de
informatiepunten laagdrempelig en toegankelijk moeten zijn. In de gemeente Boxtel is er
sinds kort ook een informatiepunt, deze is echter alleen aanwezig bij de VION intern. Dit
informatiepunt is dus ontoegankelijk voor niet-werknemers en tevens zetten wij
vraagtekens bij de onafhankelijkheid van een informatiepunt intern bij een bedrijf.
Binnen de vleesverwerkende industrie komt bovendien veel (onterecht) ontslag op
staande voet voor. Hierdoor verliezen arbeidsmigranten die dringend ondersteuning
nodig hebben direct hun toegang tot het informatiepunt in Boxtel bij ontslag. De
arbeidsmigranten die geen toegang hebben tot dit informatiepunt worden nu
doorverwezen naar het informatiepunt in Veghel, dat vanuit Boxtel niet goed bereikbaar
is met het OV. Daar hebben wij de volgende vragen over:
11. Deelt het college onze zorgen over de neutraliteit en toegankelijkheid van het
informatiepunt voor arbeidsmigranten in Boxtel?
12. Gaat het college in gesprek met het Brabants Migratie Informatie Punt (BMIP) om
de mogelijkheid te bespreken om het informatiepunt in de gemeente Boxtel op
een onafhankelijke locatie toegankelijk te maken voor alle arbeidsmigranten in
onze gemeente? Zo nee, waarom niet?
Handhaving van de Wet goed verhuurderschap is cruciaal voor een veilige en eerlijke
huurmarkt en voor het tegengaan van wanpraktijken. Randvoorwaarden voor
succesvolle handhaving zijn onder andere: krachtige uitvoering, toegewijde
medewerkers, brede scoop, bestuurlijk en ambtelijk draagvlak en ruimte. In Roosendaal
kiest men voor het ‘schoonvegen’ van illegale bewoning, zij melden dat door illegale
bewoning de handel in onvergunde bedden in stand blijft, inclusief de criminele
bijverschijnselen.
13. Gaat het college de resultaten tot zich nemen die in Q2 worden geboekt met deze
methode in de gemeente Roosendaal? Zo nee, waarom niet?
14. Hoe wordt gemonitord of het Boxtelse beleid ten aanzien van arbeidsmigranten
en huisvesting daadwerkelijk leidt tot betere woonomstandigheden van
arbeidsmigranten en dat dit beleid bijdraagt aan het voorkomen datarbeidsmigranten in kwetsbare posities terechtkomen? Op basis van welke
criteria wordt beoordeeld of het beleid succesvol is?
Wij zien uw antwoorden graag op korte termijn tegemoet.
Fractie Combinatie95, Fractie PvdA-GroenLinks,
Stefan de Nijs
Joep Schalkx
Peter den Ouden
Aik van den Boogaard (Woordvoerder)
Jan van der Heijden
Mirjam Bemelmans
Miek Nooijen