Veel Vrilkhovenaren voelen zich machteloos. Net zoals omwonenden van huisvestingslocaties in Horst aan de Maas, Bergen op Zoom, Riel, Roosendaal, Veghel en andere woonplaatsen.

Samen met arbeidsmigranten zijn omwonenden het slachtoffer van de huidige economie. Dit economisch systeem bevoordeelt grote bedrijven. Hier in Boxtel profiteren SBA Flex en vooral Vion.

Zelfs de Arbeidsinspectie zegt ‘stop met het aantrekken van arbeidsmigranten. Juist het aanbod van goedkoop buitenlands personeel zorgt ervoor dat bedrijven weinig prikkels voelen om arbeidvoorwaarden te verbeteren’.

GroenLinks-PvdA pleit voor grip op arbeidsmigratie!

• Door versterking van de samenwerking tussen gemeenten, Arbeidsinspectie en andere instanties. Werkgevers die zich niet houden aan goed werkgeverschap moeten hoge boetes krijgen én bij misstanden moeten zij gedupeerde werknemers financieel compenseren.

Hier in Boxtel kan ik bevestigen dat de arbeidssituatie niet verbeterd. Ik ontmoette Alexandru, een arbeidsmigrant uit Roemenië, dertig jaar, universitair opgeleid met goede perspectieven naar Nederland gelokt. Hij werkte voor 4,46 euro per uur, netto. Op zijn tweede werkdag raakte hij gewond, men ontsmette op gruwelijke wijze zijn wonden. Hij werd onmiddellijk dakloos. Het enige wat ik voor Alexandru kon doen, was een campeerplek en een retourticket betalen.

Alexandru vertrok gedesillusioneerd terug naar Roemenië. Ik was verdrietig en schaamde me kapot voor het onmenselijke systeem.

• Verder wil GroenLinksPvdA meer grip op Wonen doordat werkgevers geen huur meer mogen inhouden, het gewone huurrecht moet gaan gelden en dakloosheid moet worden aangepakt.

We denken hierbij aan de dakloze migrant die onlangs in een maisveld is omgekomen.

• GroenLinksPvdA wil bovendien door goede arbeidsvoorwaarden de uitbuiting van arbeidsmigranten als verdienmodel voor werkgevers stoppen. Ook maken we arbeidsmigranten minder afhankelijk van hun opdrachtgevers door hun werk los te koppelen van hun vervoer en zorgverzekering. GroenLinks-PvdA wil verder dan Roemer! We verhogen het minimumloon en verkorten de maximumduur van onzekere contracten.
  • en als laatste wil GroenLinksPvdA grip op arbeidsmigratie door verplichte taallessen onder werktijd. We maken ons overigens ernstig zorgen over de kinderen van arbeidsmigranten die niet naar school gaan.

Door al deze verbeteringen zal de arbeidsmigrant geen verdienmodel meer zijn en daarmee vervalt de vraag naar grootschalige huisvesting!

In plaats van productie vóór de hele wereld, kiest PvdA-GroenLinks Boxtel voor de lokale  economie met menselijke maat en en welzijn voor iedereen.