BOXTEL – De fractie van PvdA-GroenLinks in Boxtel zoekt steun bij andere gemeenteraden om de grote tekorten van de gemeente weg te werken. ‘Den Haag moet met geld over de brug komen’, is daarbij het idee.

Maassluis, Wijk bij Duurstede, Leiden, Montfoort en Oegstgeest; gemeenten die zich inmiddels hebben aangesloten bij het actiecomité Raden in verzet, dat onlangs in Zoetermeer het levenslicht zag.

Krachtig signaal

Als het aan de fractie van PvdA/GroenLinks ligt, voegt ook Boxtel zich in dat rijtje. ,,Dat lijkt ons een krachtige manier om onze financiële problemen aan te kaarten in Den Haag”, zegt Mirjam Bemelmans van PvdA/GL. Zij is sinds kort lid van de steunfractie achter Anja van den Einden, het enige raadslid van de partij in Boxtel en in beeld voor een hoge positie op de kandidatenlijst voor de extra verkiezingen van 18 november.

Zoetermeer heeft evenals Boxtel financiële problemen. En zo zijn er meer gemeenten in Nederland. Onlangs kwam ook Sint-Michielsgestel met berichten over flinke tekorten naar buiten. In grotere gemeenten als Den Bosch en Bergen op Zoom zijn de problemen nog amper te overzien met gaten van tientallen miljoenen euro’s in de begroting.

Geldgebrek dat, aldus veel gemeenteraden, wordt veroorzaakt doordat het Rijk taken als jeugdhulp en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning heeft overgeheveld, maar daarvoor veel te weinig geld beschikbaar heeft gesteld.

Structureel

Zoetermeerse raadsleden hebben daarom een actiecomité opgericht. ,,Wij zijn raadslid geworden omdat wij het allerbeste willen voor onze gemeente, niet om die kapot te laten bezuinigen”, aldus de initiatiefnemers. Bemelmans zegt dat te kunnen waarderen. ,,Anja van den Einden heeft in de gemeenteraad dit initiatief onder de aandacht gebracht. Met andere gemeenten staan we sterker en willen we bereiken dat er structureel meer geld komt vanuit het Rijk. ”

De Boxtelse gemeenteraad zal zich in meerderheid achter het plan van PvdA/GL moeten scharen. Daarvoor onderneemt de partij binnenkort actie, waarschijnlijk via een motie.

Bron: BD